Grand Depart København
Tour de France feberen har ramt landet. En af verdens største begivenheder er for første gang i Danmark, når de tre første etaper skal køres på tværs af det danske kongerige. Første etape er en enkeltstart rundt i de københavnske gader, mens anden etape går fra Roskilde til Nyborg med vinden på Storebæltsbroen som den store ubekendte faktor. Sidste etape bliver en fremvisning af Danmarkshistorien, når feltet passerer bl.a. Jellingstenen og Dybbøl Mølle på vejen fra Vejle til Sønderborg.
Vejen til Grand Depart København har været godt 10 år undervejs, siden de første henvendelser til ASO efter Giro starten i Herning i 2012. Det har krævet utallige møder omkring ruteplanlægning og logistik, som endelig i 2019 udmøntede sig i, at daværende statsminister Lars Løkke Rasmussen kunne annoncere, at Tour de France ville starte i Danmark i 2021 udgaven. Covid-19 pandemien og en EM-slutrunde har sidenhen betydet, at begivenheden er blevet udskudt et år.
Sportslige udfordringer
At Tour de France overhovedet kommer til Danmark, giver geografisk ikke meget mening. Aldrig har Touren nemlig været så langt fra Frankrig, men alligevel fandt Christian Proudhomme og ASO (organisationen badved Tour de France) god synergi i, at verdens cykelhovedstad skulle have besøg af verdens største cykelløb. Det kan vi som danskere godt være stolte af, da det ikke er hvor som helst, at Tour de France starter.
Sportsligt udtaler rytterne sig næsten kun positivt om starten i København. Men ved tidligere Grand Departs i udlandet har rytterne efterfølgende fortalt, at det ikke giver meget sportslig mening. Et godt eksempel på dette er 2022 udgaven af Giro d’Italia, der startede med tre etaper i Ungarn. Den ungarske start betød nemlig, at der allerede efter 3. etape blev indlagt en hviledag, da 4. etape skulle starte på Sicilien. Den lange transport fra Ungarn til Sicilien var heller ikke just medvirkende til at imponere rytterne, selvom de udtalte sig positivt om det ungarske publikum.
Den samme sportslige udfordring står rytterne med til Grand Depart i København, da der allerede efter målstregen i Sønderborg, er indlagt en hviledag til at transportere rytterne til Dunkerque, hvor starten på 4. etape er. Den længere frekvens mellem hviledagene sammenlagt med længere transport, giver ikke rytterne de bedste betingelser for at præstere optimalt, og derfor er det heller ikke for sportslige hensyn, at Tour de France kommer til Danmark.
Økonomiske udfordringer
De sportslige udfordringer med Grand Departs udenfor Frankrig bliver oftest opvejet af de økonomiske gevinster til ASO. ASO kan nemlig hente langt større beløb fra Grand Depart byer udenfor Frankrig, da stater eller delstater oftest støtter startbyerne økonomisk, som vi ser det med den danske stats tilskud til Grand Depart 2022. Den franske stat kan ikke på samme måde støtte enkelte franske byer økonomisk, og derfor ender indtægterne til ASO med at blive større end ved en start i Frankrig.
Flere eksperter har i ugerne op til Grand Depart i København forsøgt sig med et bud på omkring 180 mio. kr. for den samlede Tour pris i Danmark. En pris som politikerne har udtalt, at de ikke regner med at få hjem igen, men dog skal ses som en unik mulighed for at brande Danmark på. Det kan da heller ikke betvivles, at Tour de France er en enestående platform med mere end en milliard mennesker, der i løbet af juli tænder for deres TV for at se cykelløb.
Analytikere ved Idrættens Analyseinstitut har i den forbindelse undersøgt de økonomiske påvirkninger ved Grand Departs udenfor Frankrigs grænser siden 2004. Her fandt de frem til, at der ikke er overensstemmelse mellem prisen på en Grand Depart og det økonomiske udbytte en Grand Depart medfører i turismeindustrien. Alligevel formår Tour de France ca. hvert tredje år at afholde Grand Depart væk fra Frankrig, hvilket understreger prestigen ved at få lov til at lægge grund til en Tour de France start.
Det samlede regnskab for en Grand Depart kan nok ikke kun belyses ud fra antal bookinger og overnatninger. De følelser og fællesskab en Grand Depart skaber, er svære at sætte tal på. Det så vi det bedste eksempel på i sommeren 2021, hvor Parken lagde græs til fire kampe ved EM 2020, og udløste en regulær folkefest rundt omkring i landet. Det er umuligt at sætte pris på den effekt EM havde, men hvis Grand Depart i Danmark kan udløse samme folkefest, lyder 180 mio. kr. måske ikke af meget.
Klima udfordringer
Udover at være udfordret sportsligt og økonomisk, så er det også kommet frem i medierne, at Københavns kommune ikke har regnet på den klimamæssige belastning som Grand Depart medfører. Kommunen er derfor kommet i modvind, da det ikke underbygger dets udmelding om at være verdens grønneste hovedstad samtidig med, at der afholdes en af de mest klimabelastende sportsevents.
Efter Grand Depart i London i 2007 regnede forskere sig frem til, at Tour de France er en af de mest klimabelastende sportsbegivenheder. Dog skal det noteres, at Tour de France for nyligt er begyndt at stille bæredygtige krav til alle deltagere. For eksempel er alle ASOs biler nu som minimum hybriddrevet, og der er ligeledes krav om elektriske biler til karavanen, men også krav om 100% genbrugt plastik. Og det betyder altså noget på klimaregnskabet, fx affødte Giro d’Italia i 2021 hele 46 tons affald, hvoraf 85% blev sendt til genbrug.
Det største på dansk jord
På trods af ovenstående udfordringer, så skal vi stadig glæde os over, at lille Danmark har evnerne til at tiltrække en af verdens største begivenheder. Det bliver en fantastisk mulighed for at se verdens bedste cykelryttere på dansk jord, og som næppe kommer igen i manges liv. Det er derfor bare at nyde showet, og håbe på dansk succes.