I sidste uge havde vi fokus på Forest Green Rovers arbejde med bæredygtighed, og i denne udgave stiller vi skarpt på en klub fra egen andedam, AGF. Den aarhusianske klub er nemlig et godt eksempel på en klub, der forsøger at bruge deres platform til at drive en bæredygtig forandring.
Ny bæredygtighedsstrategi
AGF spurgte sig selv i starten af 2020, hvorvidt en fodboldklub bør bidrage til en bæredygtig udvikling, og til det spørgsmål blev svaret ja. Med det afsæt lancerede klubben, som den første klub i Superligaen, en strategi for bæredygtighed. Bæredygtighedsstrategien har resulteret i, at klubben lige nu er den fodboldklub i Danmark, der er længst fremme på spørgsmålet om bæredygtighed.
AGF’s bæredygtighedsstrategi står på tre nøgleord: Aarhus, ansvar og fremtid. De tre nøgleord dækker over en målsætning om at inspirere og påvirke samfundet omkring klubben i en mere bæredygtig retning. Som et naturligt samlingspunkt for aarhusianere, er klubben bevidst om det ansvar positionen medfører. Positionen skal aktivt bruges til at gøre en forskel for den grønne omstilling, således at de næste mange generationer også har mulighed for at spille og se fodbold i byen.
International nominering
Arbejdet med bæredygtighed det seneste år har allerede vist flotte resultater. Resultaterne har endda været så flotte, at det kastede en nominering til en international pris af sig. I kategorien ’Sustainability & Community’ kæmpede AGF bl.a. med Toronto Raptors, St. Mirren og Ajax om prisen for arbejdet med bæredygtighed i sportsklubber. Desværre blev det ikke til en sejr i kategorien, men alene at blive fremhævet, som den eneste danske klub, på den internationale scene må siges at være et stort skulderklap.
FN’s Sports for Climate Action
’De hviie’ er på nuværende tidspunkt også den eneste danske klub, som har tilsluttet sig FN’s kamp mod klimaforandringer i programmet Sports for Climate Action. Programmet, som AGF skrev under på i 2021, har til formål at samle sportsverden i kampen mod klimaforandringer og inspirere flere sportsaktører til at tage ansvar for den grønne omstilling.
AGF tilslutter sig dermed andre sportsaktører som bl.a. Forest Green Rovers, Wolfsburg, Formula E og Paris 2024 i forpligtelserne på at reducere klimaaftrykket. Ved tilslutningen af Sports for Climate Action forpligter klubben sig til at arbejde under fem principper:
- En systematisk indsats for at fremme et større miljøansvar.
- Reduktion af den samlede klimapåvirkning.
- Videndeling og sparring om klimatiltag.
- Fremme bæredygtigt og ansvarligt forbrug.
- Aktiv og opsøgende kommunikation om bæredygtighed og klimaforandringer.
Bæredygtige perspektiver på partnerskaber
Arbejdet med ovenstående principper betyder konkret, at AGF har bæredygtighed fast forankret i overvejelserne omkring nye partnerskaber. Det er den seneste aftale med Bellagroup et godt eksempel på, hvor man tager afsæt i et værdifællesskab om bæredygtighed og klimavenlige løsninger.
Netop partnerskaber er et stærkt redskab i kommunikationen om bæredygtighed. Her bliver det tydeligt, hvor oprigtig man som organisation er i sin strategi, og i hvilken retning klubben bevæger sig. Det ville runge noget hult, hvis AGF med nuværende strategi indgik en aftale med et olieselskab. Derimod er det helt i tråd med klubbens strategi og ambitioner, når AGF skruer op for samarbejdet med NRGi, så Ceres Park nu drives af 100% vedvarende energi.
Således er samarbejdet med hummel endnu et klart signal om, AGF mener deres strategi alvorligt. Spillerne spiller nu i 100% genbrugte materialer i deres spillertøj, som underbygger arbejdet med at nedbringe miljøpåvirkningen og inspirere fans i en bæredygtig retning. Det sender et stærkt signal til klubbens stakeholdere om, at man er sit ansvar bevidst og er målrettet i sin ageren.
Nyt stadion
I Danmarks andenstørste by har man længe haft et ønske om et nyt stadion som erstatning til Ceres Park, og i 2026 får man efter planen det ønske opfyldt. I arbejdet med det nye stadion, har AGF sagt, at det bliver ud fra et ønske om at gøre det så bæredygtigt og klimavenligt som muligt.
Til at føre klubbens ambitioner om et bæredygtigt stadion ud i livet, har klubben ansat Anne Jensen, der er Superligaens første med titlen Chef for Bæredygtighed. Udover at arbejde med klubbens bæredygtighedsstrategi, bliver et vigtigt punkt det nye stadion, hvor der er mulighed for at præge og udvikle projektet. Områder som regnvandsopsamling, affaldssortering, energiforbrug og produkter bliver centrale for bæredygtigheden, hvor klubben ønsker at fremstå som et forbillede.
AGF har med sin bæredygtighedsstrategi sat standarden for andre danske klubber at følge. Mange af Superligaens klubber har spændende projekter i støbeskeen, men mangler at forpligte sig i samme omfang som AGF. Det bliver spændende at se hvilke klubber, der i de kommende år ønsker at udfordre klubbens position, som Danmarks grønneste.
Du kan høre Medianos podcast om Anne Jensens arbejde i AGF her.