Her er FIFA’s partnere og sponsorer til VM i Qatar

Her er FIFA’s partnere og sponsorer til VM i Qatar

FIFA og VM

VM i fodbold er et globalt udstillingsvindue for sponsorer og ikke overraskende en platform, hvor de største brands i verden ønsker at blive eksponeret på. Med mulighed for at nå ud til flere hundredemillioner af mennesker i over 200 lande, fås der næppe en bedre mulighed for virksomhederne til at få marketingkronerne til at arbejde for sig.
Som arrangør af VM står FIFA i en utrolig gunstig position, når det kommer til at forhandle aftaler med sponsorer.

Prisen for indgå aftale med FIFA er i en dansk kontekst astronomisk, men unikheden og eksponeringen gør det stadigvæk attraktivt for de største internationale virksomheder. Aldrig har der dog været større fokus på virksomhedernes sponsorater med FIFA og slutrunden i Qatar, da de senere års negative historier om korruptionsskandaler og overtrædelse af menneskerettigheder har presset sponsorerne til at overveje deres forbindelse til FIFA.

DBU’s sponsorer bliver væk

Det er ikke kun FIFA’s sponsorer, der op til slutrunden har overvejet deres forbindelse til VM i Qatar. Herhjemme har DBU’s hovedsponsorer meldt ud, at de for første gang nogensinde aktivt vælger ikke at deltage i en slutrunde. Ingen af DBU’s fem hovedsponsorer – STARK, Hummel, Carlsberg, Forenet Kredit og Danske Spil, kommer derfor hverken til at sende medarbejdere til Qatar eller gøre brug af deres kommercielle rettigheder i Qatar.

Kommercielt set går vi ind i en helt ny tid, hvor sponsorer fravælger at udnytte sponsoratet til fulde, fordi eksponering til fx VM i Qatar vil skade sponsorerens brand mere end gavne kommercielt. Dog skal det nævnes, at dette primært er en beslutning hos skandinaviske og nordeuropæiske sponsorer, da langt de fleste fodboldforbunds sponsorer kommer til at deltage til slutrunden i Qatar.

Fra europæiske til asiatiske virksomheder

Igennem de seneste år er der sket en forandring i, hvorfra FIFA’s sponsorer kommer fra. Frem til årtusindeskiftet var det primært europæiske og amerikanske virksomheder, der udgjorde majoriteten af FIFA’s partnere, da slutrunderne skiftede placering mellem europæiske, sydamerikanske og nord- og mellemamerikanske lande. Men med afviklingen af VM i Japan og Sydkorea i 2002 besøgte VM for første gang Asien, og det åbnede op for, at flere asiatiske virksomheder så muligheder i at blive sponsor hos FIFA. Siden tildelingen af værtskabet til Qatar til 2022 udgaven af VM, har mellemøstlige virksomheder gjort sit indtog i FIFA, da 2 ud af 7 af FIFA’s partnere nu har base i Qatar, og samme tendens var gældende op mod slutrunden i Rusland, hvor Gazprom blev partner.

Placeringen af værtskabet for VM har altså en enorm betydning for, hvor FIFA’s sponsorer kommer fra i verden. Dog har enkelte virksomheders sponsorater med FIFA været upåvirket af værtslandets geografi, da både Coca Cola og Adidas har været sponsor i mere end 50 år.

Selvom VM for herrer er den største turnering, er der dog flere turneringer under FIFA-paraplyen såsom kvindernes VM og ungdoms VM. Som FIFA-partner køber virksomhederne derfor ind på alle disse turneringer, mens partnere til verdensmesterskabet kun køber de kommercielle rettigheder til selve turneringen.

FIFA’s partnere anno 2022

FIFA har i alt 7 partnere på højeste niveau, som er gennemgående for alle FIFA’s turneringer.

  • Adidas
    Siden VM i Mexico i 1970 har Adidas været officiel boldsponsor, og sidenhen også blevet officiel tøjsponsor til dommere og officials omkring FIFA’s turneringer. I 2013 forlængede den tyske sportsgigant og FIFA deres samarbejde til 2030.
  • Coca Cola
    Siden VM i Brasilien i 1950 har Coca Cola været sponsor til VM, dog først i 1978 som officiel partner til FIFA. Siden 2006 har Coca Cola aktiveret deres sponsorat ved gennem FIFA World Cup Trophy Tour, hvor VM-trofæet bliver fløjet rundt til lande som optakt til VM-slutrunden. Yderligere er Coca Cola også navnesponsor for verdensranglisten for både mænd og kvinder. Coca Colas nuværende aftale med FIFA løber indtil 2030.
  • Hyundai & Kia
    De to sydkoreanske bilfabrikanter hører under samme ejere, Hyundai Motor Group, og hvor Hyundai siden 1999 har været FIFA-partner, stødte KIA til i 2006. Siden slutrunden i Tyskland i 2006 har Hyundai været officiel ”ground transportation provider”, og sørger dermed for at transportere FIFA-folk og medier rundt i VM-cirkusset. Aftalen mellem KIA/Hyundai og FIFA løber indtil slutningen af 2022, hvor VM i Qatar vil være overstået.
  • Wanda
    Det kinesisk ejede konglomerat har tre forretningsben – finanser, ejendomme og kultur. Wanda Commerciel Properties er verdens største ejendomsselskab og samtidig ejere af flest 5-stjernet hoteller i verden, mens Wanda Cultural Group er det største kulturelle selskab i Kina og driver den største biografkæde i verden. Wanda blev i 2016 det første kinesiske selskab til at sponsorere FIFA, og deres aftale løber frem til 2030.
  • VISA
    Den amerikanske betalingsteknologi gigant har siden 2007 været officiel betalingspartner til alle FIFAs turneringer, og deres sponsorat med FIFA løber til slutningen af 2022.
  • Qatar Airways
    Qatar Airways har siden 2011 været kåret til verdens bedste flyselskab 6 gange, og har i de senere år været utrolig synlige med sponsorater i både det CONCACAF, CONMEBOL, Bayern München, Paris Saint-Germain og EM i fodbold for at nævne nogle få. Siden 2017 har de også været officiel flypartner til FIFAs turneringer, og aftalen løber ud efter VM i Qatar.
  • QatarEnergy
    Det statsejede energiselskab er den seneste aftale FIFA har lavet på partner-niveau. QatarEnergy indgik i december 2021 en aftale om at blive partner til FIFA Arab Cup, og senere i marts 2022 en aftale om at blive FIFA-partner indtil udgangen af 2022.

Alt i alt har FIFA aftaler med tre af sine partnere indtil 2030, hvorimod fire af partneraftalerne løber ud i 2022 efter VM i Qatar. Spørgsmålet er så om de store brands kan se lyset i at forlænge deres aftaler med FIFA. Flere af FIFA’s mangeårige partnere – Castrol, Johnson&Johnson og Continental, forlængede nemlig ikke deres aftaler med FIFA op gennem 2010’erne på baggrund af de mange sager om korruption i organisationen, der gjorde FIFA til et giftigt brand at blive forbundet med for vestlige virksomheder.

Senest har Coca Cola i Danmark været under beskydning for at være partner hos FIFA, og for indirekte at sponsorere slaveagtige forhold for migrantarbejdere i Qatar. Denne type af granskning hos sponsorerne er ikke noget, vi tidligere har set så aktivt i mediebilledet, og derfor er det også vigtigere end nogensinde før, at sponsorerne kan stå på mål for FIFA’s beslutninger og handlinger.

Til at overtage pladsen for de amerikanske og europæiske virksomheder, der i de senere år er forsvundet ud af FIFA på baggrund af adskillige møgsager, har FIFA primært kigget mod mellemøstlige, russiske og ikke mindst kinesiske virksomheder. Det ses blandt andet hos den geografiske oprindelse hos sponsorerne til selve slutrunden i Qatar.

Sponsorer til VM 2022 i Qatar

Til slutrunden i Qatar er der 9 officielle sponsorer på øverste niveau, hvoraf 3 af virksomhederne er amerikanske, 3 kinesiske, 1 indisk, 1 schweizisk, og 1 fra Singapore.

  • Budweiser
    Det bliver den amerikanske øl-producents tiende VM med slutrunden i 2022, hvor de har været officiel øl-partner. Deres aftale med FIFA om at sponsorere slutrunderne løber ud efter VM i Qatar, hvor der for første gang ikke vil være mulighed for at købe øl på stadion for fansene.
  • BYJU
    Den indiske edtech virksomhed, der laver læringsplatforme til børn, indgik i marts 2022 en aftale om at sponsorere VM i Qatar med håbet om at promovere deres apps globalt.
  • Crypto.com
    Kryptovaluta platformen med hovedsæde i Singapore lavede i marts 2022 en aftale med FIFA om at blive sponsor til VM i Qatar.
  • Hisense
    Den kinesiske teknologi gigant blev af del af FIFAs sponsorer i 2017 som optakt til VM i Rusland i 2018. Sidenhen blev aftalen forlænget, så Hisense også er at finde blandt sponsorerne til VM i Qatar.
  • McDonalds
    Den amerikanske fastfood mastodont har siden 1994 været sponsor for FIFAs VM-slutrunder, men aftalen ser ikke ud til at blive forlænget efter udløb ved årets udgang.
  • China Mengniu Dairy Company
    Er Kinas største mejerivirksomhed, og var til slutrunden i 2018 i Rusland blandt de lavere rangerede sponsorer. Til slutrunden i Qatar har de styrket deres engagement.
  • VIVO
    Den kinesiske tech virksomhed var også sponsor til VM i Rusland, men i 2021 blev mobilproducenten præsenteret som officiel smartphone partner for slutrunden i Qatar.
  • Roblox
    Den amerikanske tech virksomhed indgik i oktober 2022 et partnerskab med FIFA om at skabe et virtuelt univers, hvor fans til slutrunden kan gå på oplevelse i FIFA World. Det virtuelle univers skal give fodboldfans mulighed for at dykke ned i historiske fodboldøjeblikke.
  • Hublot
    Den schweiziske ur producent er for fjerde gang i træk officiel tidtager partner til VM-slutrunden. Udover at stå for tidtagningen til kampene går efter planen, er alle dommere også udstyret med et Hublot-ur.

At fodbold i højere grad er blevet et globalt fænomen, er altså tydeligt i geografien hos slutrundens sponsorer. Hvor det tidligere var europæiske og amerikanske virksomheder, der udgjorde majoriteten af FIFA’s partnere, er det i dag med et mere globalt afsæt. Forklaringen til tendensen skal både findes i, at FIFA gennem de sidste mange år har ønsket at udbrede fodbolden til andre verdensdele end Sydamerika og Europa og derfor naturligt også bliver mere attraktiv for sponsorer fra nye steder, men også fordi FIFA’s brand har taget så meget skade, at fodboldorganisationen i vestlige øjne ikke længere er ønskværdige at blive forbundet med.

Uanset hvordan slutrunden i Qatar ender, er sponsorer i fremtiden i højere grad tvunget til at overveje deres forbindelse med FIFA, og hvilke konsekvenser det potentielt kan medføre at blive associeret med korruption og overtrædelse af menneskerettigheder.

Luk menu