Wolfsburg nye bæredygtighedsstrategi: CO2-neutral i 2025

Wolfsburg nye bæredygtighedsstrategi: CO2-neutral i 2025

Vi har i de sidste par uger skrevet om aktører indenfor sportens og musikkens verden, der har haft et særligt fokus på bæredygtighed. Vi har været forbi fodboldklubberne Forest Green Rovers og AGF, samt den aarhusianske festival NorthSide, og til at runde cirklen af om bæredygtighed slutter vi af med at fremhæve den tyske fodboldklub Vfl Wolfsburg.

Forleden kunne man nemlig læse et opslag på vores kanaler om, at Bundesligaen rangerede som den mest bæredygtige fodboldliga, og her er Wolfsburg gentagne gange blevet kåret som den mest bæredygtige klub.

Ansvar som fodboldklub
At være en konkurrencedygtig fodboldklub i Bundesligaen kræver en vis størrelse og ikke mindst kapital. Selvom summerne og lønningerne ikke helt kan matche den engelske Premier League, udkonkurrerer Bundesligaen sin engelske rival på gennemsnitlig antal tilskuere på stadion. Bundesliga klubberne har et stort opland, og har en kæmpe betydning for rigtig mange mennesker. Netop den konklusion kom Wolfsburg frem til, var et godt udgangspunkt for at kunne påvirke og inspirere mange mennesker i en grønnere retning.

Wolfsburg har brugt det sidste årti på at lokalisere bæredygtige indsatsområder for dernæst at implementere dem. Fælles for alle beslutninger i klubben er, at bæredygtighed spiller en helt central rolle. Administrerende direktør, Michael Meeske, har tidligere udpenslet tankerne om klubbens ansvar og bæredygtige plan:

”Bæredygtighed er en af de største udfordringer i vores tid. For fodbolden, med dens styrke til at forandre, betyder det, at det ikke bare er en forpligtelse, men også et ansvar til at løfte den opgave.”


CO2-neutral i 2025
Tidligere har vi skrevet om AGF, og deres forpligtelser til at arbejde under fem principper ved at skrive under på FN’s Sports for Climate Action program. Målet med at skrive under er at arbejde på at opnå CO2-neutralitet i 2040, men flere medlemmer ønsker at speede processen op. Derfor meldte Wolfsburg ud i december 2020, at klubben havde lagt en ny bæredygtighedsstrategi, som betyder man er CO2-neutrale allerede fra 2025.

Allerede nu er Bundesliga klubben godt på vej mod målet om CO2-neutralitet i 2025. Wolfsburg har nemlig allerede implementeret 100% grøn energiforsyning, overgået til genbrugeligt bioplastik, etableret vandopsamlingssystem og affaldssortering, samt desuden at tilbyde veganske måltider til spillere, stab og fans. Selvom det lyder lovende, er klubben ikke helt i mål endnu, men forventer at komme i mål med de sidste bæredygtige initiativer i de kommende år.

Partnerskab med Volkswagen
Selvom man er en stor tysk Bundesliga klub, der år efter år spiller med i sub-toppen og om de europæiske placeringer, er det ikke ensbetydende med, at man er byens største attraktion. Wolfsburg er nemlig ikke kun hjemsted for en af Tysklands bedste klubber, men også for en af verdens største bilfabrikanter, Volkswagen. Samarbejdet mellem bilfabrikanten og fodboldklubben er en form for symbiose, da Volkswagen udover at være hovedsponsor for klubbens herre- og damehold, også er navnesponsor for Volkswagen Arena. Omvendt er Volkswagen afhængig af byens ca. 125.000 indbyggere, da ca. 70.000 mennesker har deres daglige gang på verdens største bilfabrik.

Volkswagens sponsorat af Wolfsburg indebærer bl.a. at levere biler til klubbens spillere og stab. Med introduktionen af bilfabrikantens elektriske serie ID., har fodboldklubben nu også fundet en mere bæredygtig løsning på den daglige transport, da man har skiftet alle biler til elektriske modeller.

Fodbold for forandring
Fælles for historierne om Forest Green, AGF, NorthSide og Wolfsburg er, at de ikke kun bliver anset for at være fodboldklubber og festivaler. Sport, herunder især fodbold, og musik spiller en for stor rolle i samfundet til ikke at påtage sig ansvar om bæredygtighed. Det er ikke længere kun målene, sejrene og nederlagene, der definerer fans indtryk og følelser til klubben, men også klubbens og festivalens ageren udenfor kridtstregerne. Festivaler og fodbold er mere end, hvad der foregår på scenen og banen. Disse fire historier er gode eksempler på aktører, der har forståelse af deres platform kan bruges til at drive en forandring og inspirere fans til at gøre mere for den bæredygtige udvikling.

Luk menu